Hoe is jouw digitale erfenis geregeld?

Is er, als je plotseling komt te overlijden, iemand die al jouw wachtwoorden kent? Voor je verzekeringen, bankzaken en social media? Maar ook voor je laptop en telefoon die je hebt beveiligd met een wachtwoord of vingerafdruk. Digitale administratie is vaak een blinde vlek en dat is lastig voor de nabestaanden.  

Verzekeringen
Stel, je bent op een prachtige reis en je krijgt een ongeluk. Je overleeft het ongeluk niet en alleen jij weet waar je de reisverzekering hebt afgesloten. In het ergste geval moeten jouw nabestaanden verzekeraar na verzekeraar opbellen om erachter te komen waar jij was verzekerd. Dat is voor elke partij erg vervelend en daarom is het goed om jouw digitale erfenis op orde te hebben. Uit onderzoek van uitvaartverzekeraar Nuvema blijkt dat 9 op de 10 ondervraagden niets heeft geregeld voor zijn digitale nalatenschap. 1 op de 20 heeft zijn wachtwoorden wel opgeschreven. 

Social media
Wat er vaak mis gaat met social media, is dat bij het overlijden de profielen niet verwijderd kunnen worden. Alleen maar met een wachtwoord en als die niet te vinden zijn, dan leeft die persoon virtueel door. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn moeder. Mijn moeder is in 2010 overleden, maar nog kan ik met haar een connectie maken op Linkedin, waar haar account nog actief is. Ze is daar, na 9 jaar, nog virtueel in leven. De gegevens van haar Facebookaccount hebben we uiteindelijk achterhaald en daar een memoriam pagina van gemaakt die na een paar weken werd verwijderd.

Cryptocurrency
Tegenwoordig wordt er steeds meer gedaan met cryptocurrency. Als iemand overlijdt en in het bezit is van cryptocurrency, hebben de erfgenamen recht op deze nalatenschap. Maar, dan moeten de erfgenamen wel bekend zijn met de zogenoemde ‘seed phrase’ om toegang te krijgen. Ben jij actief in de cryptocurrency? Zorg er dan voor dat je deze twaalf of vierentwintig woorden (seed phrase) opneemt in jouw testament of digitale kluis. Anders gaat het verloren. 

Vier tips om jouw digitale erfenis op orde te brengen


1.     
Maak een lijstje
Verzamel al jouw belangrijkste gegevens en schrijf dit op. Dit kun je in een e-mail doen, op Dropbox of natuurlijk in een gewoon schrift. Schijf hier alle belangrijke gegevens in die meteen nodig zijn als jou wat overkomt. Waar je een reis- of uitvaartverzekering hebt afgesloten, bijvoorbeeld. Vergeet ook niet te noteren welke social media profielen je hebt, wat de gebruikersnaam en wachtwoorden zijn en wat er mee moet gebeuren als je er niet meer bent (verwijderen of een gedenkpagina inrichten). Het is uiteraard wel belangrijk dat je een familielid of een vertrouwenspersoon vertelt waar dit lijstje is te vinden. 

2.     Maak een toegankelijk adresboek
Is jouw adres al toegankelijk voor een ander? Zorg ervoor dat je een up-to-date adresboek hebt waarin alle adressen staan van de personen die je graag op jouw uitvaart wilt hebben en dat deze toegankelijk is. Zeker bij alleenstaanden of mensen die plotseling overlijden is dat nog wel eens lastig. Op deze manier kunnen ook alle mensen uitgenodigd, of op tijd geïnformeerd worden van jouw overlijden. 

3.     Open een digitale kluis
Om al jouw documenten veilig te bewaren kun je een betaalde, digitale kluis openen. Hierin bewaar je alle belangrijke documenten veilig. Je kan je denk ik wel voorstellen dat, als je al jouw gebruikersnamen en wachtwoorden op een kladje schrijft en dit kwijt raakt, iedereen bij jouw belangrijke gegevens kan. Dit wil je niet. Sommige kluizen staan in het testamentenregister. Bij overlijden krijgen aangewezen nabestaanden toegang bij de notaris. 

4.     Regel jouw digitale nalatenschap
Aan wie je jouw geld en huis nalaat, leg je vast in een testament. Maar ook daarin (of in een levenstestament) kun je bepalen wat je wil met jouw social media pagina’s als je komt te overleden, of als je wilsonbekwaam wordt door een ongeluk of ziekte. In deze akte komt te staan wat de gevolmachtigde moet doen met jouw accounts. Aan de akte kan een bijlage worden gehecht waar alle accounts opstaan. De wachtwoorden kun je zelf bijwerken in bijv. een wachtwoorden manager, digitale kluis of schriftelijk. De bijlage aan de akte kan eens in de zoveel tijd bijgewerkt worden, de nieuwe bijlage hecht ik kosteloos aan de bestaande akten. 

Heb jij al iets geregeld?  

En? Ben je overtuigd om alvast eens een lijstje te gaan maken of bij ons langs te gaan voor je digitale nalatenschap? Het eerste gesprek is altijd gratis en vrijblijvend!